نگاهی به اوضاع مقاومت امروز

امروز با قاطعیت کامل می توان گفت که لابی صهیونیستی در هدف خود کاملاً شکست خورده است و گروه های مقاومت در هدف خود یک بار دیگر پیروز شده اند رژیم صهیونی بطور کامل ناامن شده است و مسئله فلسطین بار دیگر یک مسئله حساس در جهان ظهور پیدا کرده است و این پیروزی نهایی نیست، پیروزی نهایی همان چیزی است که امام خمینی (ره) توصیف کردند و آن نابودی اسرائیل به دست همین گروه های مقاومت است.

سخنرانی درمورد اوضاع مقاومت امروز

حجۃ الاسلام و المسلمین سید جواد نقوی
مدیر جامعہ العروۃ الوثقیٰ
مسجد بیت العتیق
لاھور پاکستان
13 مھر ماہ 1403

 

نبرد بین حزب‌الله و اسرائیل ادامه دارد، دوستان و دشمنان همه شخصیت سید حسن نصرالله را می‌دانند و بخش بزرگی از جهان برای شهادت او عزادار هستند، طرف مقابل لابی‌های صهیونیستی شهادت او را جشن می‌گیرند لابی صهیونیستی شامل دولت های غربی و عربی همه شان هستند تنها تفاوت این است که لابی صهیونیستی غربی آشکارا جشن گرفته است، اما در جهان عرب شادی در دلهای شان بود، بیرون نشان داده نشد. در پاکستان هم یک گروه کوچک و پستی هست که اظهار شادی کرده بود.
در این میان، بخشی از مردم هستند که موجی از ناامیدی نسبت به گروه‌های مقاومت و ایران به دل شان راه افتاده و ترس آنها را فراگرفته است.
آزمون ایمان و نفاق
فرق مؤمن و منافق در چنین مواقعی پدید می آید و خداوند متعال در چنین مواقعی مردم را در جایگاه امتحان قرار می دهد تا آزموده شوند، اما اکنون شهادت سید حسن نصرالله نفاق را آشکار کرد و چهره هایی که با نقاب نفاق پوشیده شده بود برملا ساخت.
در این بین عده ای از شیعیان سنتی هم هستند که با فکر شیعه و شیعه انقلابی کاری ندارند اینها از ابتدای انقلاب اسلامی و امام خمینی خود شان را جدا کرده بودند اینها هم شاید درین زمان یا ساکت شده اند یا احیانا جشنی هم گرفته باشند.
گروه واقعی که مخاطب گفتگوی ما هستند، مردمی هستند که درد انقلاب و تشیع را در دل دارند. این مردم همان راهی را می روند که سید مقاومت در آن بود و همان مأموریتی را که مأموریت سید مقاومت بود پیش می برند، مهم این است که آنها را از وضعیت صحیح آگاه کنیم.
صهیونیها زباله های متعفن جهان اند
این یک جنگ طولانی است که از زمان تشکیل دولت صهیونیستی، فرزند نامشروع بریتانیای کبیر و آمریکا، ادامه دارد. کثیف ترین صهیونیست ها از سراسر جهان در این منطقه جمع شدند و این کشور را تأسیس کردند، مثل این بود که ما هر روز خانه هایمان را جارو می کنیم و زباله های متعفن را دور می ریزیم، این زباله های متعفن را کشور های اروپایی دور ریختند خصوصا کشور آلمان، اما سرزمینی که برای ریختن این زباله ها انتخاب کردند، سرزمین مقدسی بود و آن سرزمین مال فلسطینیان بود.
این جنگ از همان روز شروع شد، در ابتدا همه اعراب علیه این اشغال غیرقانونی بودند و آنها سه بار با اسرائیل جنگیدند و هر سه بار شکست خورند تا اینکه خیلی مناطق مصر و اردن و شام و لبنان زیر سلطه اسرائیل قرار گرفت.
همزمان بودن نهضت آزادی فلسطین با نهضت انقلاب
انقلاب اسلامی که در سال 1357 به وجود آمد. پس از انقلاب، امام خمینی (ره) این موضوع را از موضوع عربی حذف کردند و آن را مسئله اسلامی نامیدند، اما امام خمینی (ره) زمانی که نهضت انقلاب اسلامی را آغاز کردند، نهضت آزادی فلسطین را نیز جزو مانیفست خود قرار دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) فرمودند که نهضت ما هنوز کامل نشده است، یک هدف نهضت ما تکمیل شده است و ما ایران را از لابی صهیونیستی آزاد کرده‌ایم، هدف دوم باقی است و آن فلسطین است آزادسازی مسجد الاقصی۔
به همین منظور آخرین جمعه ماه مبارک را یوم قدس معرفی کردند و هدف دوم را به تمام امت اسلامی سپردند تا آنها آن را دنبال نموده به پایان برساند.
برای رسیدن به این هدف، امام خمینی (ره) خود ارتشی به نام سپاه قدس در داخل ایران ایجاد کرد که فرمانده سابق آن سردار قاسم سلیمانی بود.
بعد از امام، رهبر انقلاب این نهضت را بنحو احسن پیش بردند و ارتش را تقویت کردند و جنبش های فلسطینی را که در داخل فلسطین با صهیونیسم می جنگیدند و به هم ریخته بودند، سازماندهی و تقویت کردند.
آغاز جنبش حماس توسط شیخ احمد یاسین
به یاد می داریم که در اوایل انقلاب بسیاری از گروه های فلسطینی به محضر امام خمینی (ره) می آمدند، یاسر عرفات به ویژه این گروه های جهادی را رهبری می کرد، اما ایشان نه تنها نهج امام خمینی (ره) را دنبال نکرد، بلکه امام هم متوجه اینها شدند که اینها همان طور که به نام آزادی فلسطین از کشورهای عربی پول جمع می کنند و می خورند، به سراغ ما هم می آیند، زیرا آنها هیچ ظرفیتی برای این کار نداشتند.
بیداری در میان فلسطینی ها با آمدن شیخ احمد یاسین به تهران ایجاد شد او قبلاً با جنبش اخوان المسلمین ارتباط داشت، اما از آن جدا شد و گروه جهادی خود را به نام حماس تشکیل داد.
مؤثرترین کار امام راحل برای فلسطین
اما مؤثرترین کاری که امام خمینی (ره) برای آزادی فلسطین انجام داد، تأسیس حزب الله بود که تقریباً تمام لبنان را توانست از زیر سلطه اسرائیل خارج کند حال آنکه در آن زمان هیچ قدرتی دیگر نبود که بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد.
پس از وجود حزب الله، اولین موفقیتی که حزب الله به دست آورد این بود که در سال 2000 میلادی، اسرائیل را از لبنان بیرون کرد و بعد از آن امریکا را خارج کرد و افرادی که در داخل لبنان تفکر صهیونیست را پیش می بردند را نیز از کشور بیرون کرد.
یکی از اهداف حضور حزب الله در مرزهای اسرائیل، پیشروی به سمت آزادسازی بیت المقدس پس از آزادسازی لبنان بود.
در این مدت، حزب الله جنگ های زیادی با اسرائیل انجام داد. در سال 2000، اسرائیل مجبور به فرار از لبنان شد و سپس در سال 2006، جنگ حزب الله با اسرائیل حتی از جنگ امروزی نیز سخت تر بود که اسرائیل در آن شکست خورد.
از سوی دیگر، حماس نیز در داخل فلسطین قدرت قابل توجهی پیدا کرد. حتی در درون خود حماس نیز در مورد ایران اختلاف نظر وجود آمد برخی از رهبران مخالف ارتباط حماس با ایران بودند و می خواستند که با دریافت کمک از دیگر کشورهای عربی با اسرائیل مبارزه کنند. زمانی که داعش در سوریه جنگ راه انداخت، در آن زمان همان مردم حماس که مخالف انقلاب اسلامی بودند، به داعش در سوریه کمک کردند، به این نیت که امروز در اینجا به داعش کمک می کنیم که آنها در اینجا تقویت شوند، فردا در فلسطین در مقابل اسرائیل به ما کمک خواهند کرد. اما آنها خیلی زود متوجه شدند که نگرش داعش با تفکر آنها بسیار متفاوت است و به سرعت بهبود یافتند و خود را عقب کشیدند. و با رفتن به تهران کارش را جبران کردند و اعتماد ایران را دوباره به دست آورد. بعدها، حماس نیز به یک گروه قوی مانند حزب الله تبدیل شد، در حالی که حزب الله قبلاً بسیار قوی بود.
چگونگی قدرتمند شدن حزب الله
حال سوال اینجاست که چگونه حزب الله به این گروه قدرتمند تبدیل شده و ایران چگونه به حزب الله کمک کرده است؟ این سوالی است که مردم عادی از آن آگاه نیستند. مخصوصاً کسانی که امروز فکر می کنند بعد از شهادت سردار مقاومت سید حسن نصرالله، حزب الله به پایان می رسد یا بسیار ضعیف می شود، برایشان بسیار مهم است که این نکته را بفهمند که حزب الله بر یک فرد متمرکز نشده است.
اولین رهبر حزب الله صبحی طفیلی بود که بعدها علیه خود حزب الله روی آورد.
زمانی که ایران حزب الله را ایجاد کرد، به عنوان یک سازمان نظامی تحت یک ایدئولوژی ایجاد کرد و بنیانگذاران آن افراد متبحر سپاه بودند که این ساختار را تشکیل دادند.
سران ارتش های همه کشورها از درون خود ارتش ترفیع می گیرند و مدت معینی دارند و این نشان می دهد که این ارتش ها تحت حمایت افراد تشکیل نمی شوند، بلکه ارتش روی یک سیستم خاص خود پایگزاری می شود، رؤسا مدام تغییر می کنند و اما در نظام و سستم ارتش خللی ایجاد نمیشود. دلیلش این است که ارتش بر محور فرد تشکیل نیافته است بلکه تحت یک نظام ساخته شده است بر خلاف احزاب سیاسی و جناح های مذهبی زیرا احزاب سیاسی و جناح های مذهبی بر اساس شخصیت ها ساخته می شوند. همان طور که در بین شیعیان نظام مرجعیت وجود دارد، نظام مرجعیت نیز بر اساس فرد است. وقتی فردی توانایی مرجع تقلید بودن را پیدا می کند، یک نظام و سستم برای خودش تشکیل می دهد تا زمانی که او زنده است، سیستم نیز ادامه دارد این سیستمی است که به شدت شخصیت محور است.
اما نظام لشکری شخصیت محور نیست. نظام حزب الله هم مانند یک نظام نظامی است او به لطف خدا بسیار قدرتمند است، شخصیت اول حزب الله سید عباس موسوی بعد که با شهادت آن خللی در ساختار حزب الله رخ نداد، برعکس با آمدن سید حسن نصر الله حزب الله بسیار تقویت پیدا کرد چون ایشان نه تنها خود را محور قرار نداد، بلکه با تمام سرمایه معنوی و مادی خود نظام حزب الله را تقویت کرد.
مخصوصاً شهید قاسم سلیمانی هم برای تقویت آن خیلی زحمت کشید، اگرچه ساختار و نظام حزب الله از قبل مستقر بود، اما ابتدا حزب الله لحظه به لحظه به ایران نیاز داشت، همه چیز از ایران تامین می شد، در مورد حماس هم همین طور بود. اما از آنجایی که تحویل همه تجهیزات به این گروه ها آسان نبود، شهید قاسم سلیمانی آنها را به خودکفایی رساند و تمام فناوری ساخت تجهیزات جنگی را به آنها منتقل کرد و به آنها آموزش داد تا بتوانند همه چیز را خودشان بسازند. پس از آن اینها شکست ناپذیر شدند. امروز همه راه ها مسدود است اما آنها در حال آماده سازی سلاح های خود هستند.
شهادت دائما سبب تقویت است
بنابراین، کسانی که به حزب الله وفادار هستند و نگران وضعیت کنونی هستند، گرچه شخصیت سید حسن نصرالله یک شخصیت جامع و فراگیر بود و رفتن او به شدت بر همه تأثیر گذاشته است، اما پس از آن نیز افرادی دیگر به درجه شهادت خواهند رسید، اما رفتن آنها بر حزب الله تأثیر نخواهد گذاشت، همانطور شهادت اسماعیل هنیه نیز تأثیری بر حماس نداشته است.
شهادت هرگز نمی تواند یک نظریه را تضعیف کند، بلکه سبب تقویت آن می شود.
از جانب دیگر قطعا در این جنگ آسیب های زیادی وارد شده است بسیاری از مناطق غزه به تلی از خاک و هزاران شهید و صدها هزار مجروح تبدیل شده است. ایران بیش از حماس درین جنگ ضرر متحمل شده است، ژنرال‌های بزرگ ایران که در سوریه و لبنان بودند به شهادت رسیده‌اند و به همین ترتیب، حزب‌الله نیز خسارت زیادی دیده است. اما در مقابل، چقدر به اسرائیل آسیب وارد شده است این را هم باید ملاحظه کنید.
معیار پیروزی در جنگ چیست؟
امروز رسانه های شبه قاره را می بینیم که شبانه روز اسرائیل را می ستایند که اسرائیل بزرگترین تکنولوژی دنیا، پیشرفته ترین سلاح ها و حمایت آمریکا را درد و غیر از آن چه چه دارد، چه تمجیدهایی برای اسرائیل درست می کنند. و می گویند جنگ راه انداختن با چنین قدرتی بسیار احمقانه است. خصوصا سازمان های کوچک مانند حزب الله و حماس، حتی ایران، نباید با اسرائیل درگیر می شدند.
ببینید ضرر مالی، تلفات جانی، ویرانی شهرها، همه اینها لازمه هر جنگی است، موفقیت یا شکست یک جنگ را هرگز نمی توان روی این چیزها تعیین کرد. مهمترین چیزی که در هر جنگی اهمیت دارد، هدف آن جنگ است. هدف اسرائیل از جنگی که اسرائیل در غزه به راه انداخت چه بود، باید ببینیم که آیا در هدفش موفق شده است، تا بگوییم اسرائیل پیروز است و اگر در هدفش شکست بخورد، باید بگوییم اسرائیل شکست خورده است.
و به یاد داشته باشید که نه تنها رژیم صهیونیستی در این جنگ می جنگد، بلکه کل لابی صهیونیستی شامل ایالات متحده، کل اروپا، هند و کشورهای عربی است که با هم یک طرح تجاری علیه چین تنظیم کردند که بر اساس آن کشورهای عربی را از طریق اسرائیل قرار بود با اروپا وصل کنند. حالا ببینید چه کسی در آن باخته است؟ ما در مورد ضرر مالی صحبت نمی کنیم، شکی نیست که اسرائیل به اندازه غزه و لبنان ضرر نکرده است.
سود و ضرر مادی معیار پیروزی و شکست است؟
اما سوال اینجاست که آیا کسی که ضرر بیشتری دارد شکست می خورد و کسی که ضرر کمتری دارد پیروز می شود؟ درک پاسخ این سوال مهم است.
خود نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ما با مقاومت شش کشور فلسطین، لبنان، ایران، عراق، یمن و سوریه روبرو هستیم. اگرچه برخی از این کشورها بخشی از مقاومت نیستند، اما گروه های مقاومتی در آنها یافت می شود که در مقابل اسرائیل ایستاده اند. همه این گروه ها فقط از یک کشور قدرت می گیرند و آن هم ایران است. بنابراین تنها یک کشور در مقابل لابی صهیونیستی ایستاده است، در حالی که این لابی صهیونیستی نه کمبود پول دارد، نه کمبود سلاح، نه تکنولوژی روز. در مقایسه با ثروت و تکنولوژی آنها، مشخص است که ایران هیچ است. اما آیا ایران این را نمی داند؟ قرآن چه می گوید: كَمْ مِّنْ فِئَةٍ قَلِیْلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیْرَةًۢ بِاِذْنِ اللّٰهِؕ-وَ اللّٰهُ مَعَ الصّٰبِرِیْنَ.
قرآن با نقل شفاهی از لشکر جناب طالوت می گوید: خب لشکر حریف جالوت مجهز به انواع تکنولوژی است در حالی که ما چیزی نداریم، اما چون خدا را با خود داریم، چه بسیار گروه های کوچکی هستند که می توانند لشکر های بزرگ را شکست دهند. و چنین شد که گروه کوچک طالوت لشکر بزرگ جالوت را شکست داد.
شکی نیست که صهیونیست ها برتری تکنولوژی دارند، اما آیا در مواجهه با یک قدرت بزرگ فناوری، اعتراف به شکست کنیم و خانه بنشینیم؟
کسانی که پیرو سیره امام حسین (ع) هستند، نباید چنین افکاری داشته باشند. اگر از تکنولوژی صحبت می کنید، بزرگ ترین سوال بر سر امام حسین (ع) پیش می آید که یزید که در عرصه مال و تکنولوژی روزگار در اوج بود و در مقابل آنها امام حسین فقط هفتاد و دو نفر را به میدان آورد که ظاهراً همه کشته شدند، اما تاریخ پیروزی را برای یزید نوشته است یا برای حسین بن علی (ع)؟. در جنگ ها، اهداف دیده می شوند، نه آسیب های ظاهری.
اهداف لابی صهیونیستی
اهداف لابی صهیونیستی؛ یک ایجاد دولت صهیونیستی، دو؛ دولت صلح آمیز صهیونیستی، و سه روابط دوستانه با همه کشورهای منطقه بود. آمریکا سال ها تلاش زیادی برای رسیدن به این اهداف انجام داده است که رژیم صهیونیستی باید به گونه ای در منطقه باقی بماند که همه کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی روابط کاملاً دوستانه و دیپلماتیک داشته باشند. و ملت و کشور فلسطین باید پایان یابد. آنها باید از فلسطین اخراج شوند و یهودیان کشورهای دیگر را بیاورند و در این منطقه اسکان دهند. آنها سعی کردند با سرمایه گذاری تریلیون ها دلار، اسرائیل را به کشوری مرفه تبدیل کنند.
آیا در این هدف موفق شدند؟ امروز اسرائیل خطرناک ترین کشور است، امروز حتی ذره ای آرامش در داخل اسرائیل وجود ندارد، یهودیان از اسرائیل فرار می کنند و به کشورهای دیگر پناه می برند و در آنجا زمین می خرند، اموال خود را در اسرائیل رها می کنند و می گریزند لابی صهیونیستی به طور کامل در هدف خود شکست خورده است.
اهداف حماس
اما از سوی دیگر هدف حماس چه بود؟ اینکه فلسطین نباید به طور کامل توسط اسرائیل اشغال شود، فلسطین نباید از نقشه جهان حذف شود، فلسطین نباید در اذهان جهانیان فراموش شود و مسئله فلسطین در اذهان حتی مردم بی تفاوت قرار گیرد. آیا جهان فلسطین را فراموش کرده است، امروز حتیٰ کودکان جهان از مسئله فلسطین آگاه هستند؟
بنابراین، امروز با قاطعیت کامل می توان گفت که لابی صهیونیستی در هدف خود کاملاً شکست خورده است و گروه های مقاومت در هدف خود یک بار دیگر پیروز شده اند رژیم صهیونی بطور کامل ناامن شده است و مسئله فلسطین بار دیگر یک مسئله حساس در جهان ظهور پیدا کرده است و این پیروزی نهایی نیست، پیروزی نهایی همان چیزی است که امام خمینی (ره) توصیف کردند و آن نابودی اسرائیل به دست همین گروه های مقاومت است.